Facilități la transport pentru persoanele cu dizabilități. Actele de care ai nevoie pentru obținerea acestora

0
Publicat:

Persoanele cu handicap pot benefia în mod gratuit de rovinietă și de dreptul la transport interurban în baza unor solicitări adresate Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului.

Facilități pentru persoanele cu handicap Foto: Viața Medicală
Facilități pentru persoanele cu handicap Foto: Viața Medicală

Persoanele cu dizabilități sunt scutite de la plata tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale. Există trei situații referitoare la cererea de rovinietă gratuită: proprietarul mașinii este o persoană cu dizabilități; proprietarul autoturismului asigură transportul persoanei cu dizabilități ca însoțitor pe durata călătoriei; proprietarul mașinii este și asistent personal, în acest caz rovinieta este gratuită doar pentru persoanele cu handicap grav.

Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Argeș precizează faptul că, în fiecare lună, la nivelul instituției se prezintă un număr aproximativ de 400 de solicitanți care doresc eliberarea rovinietei.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere eliberează roviniete în mod gratuit în baza unei convenții încheiate cu DGASPC-ul. Este necesar ca dosarul fiecărui solicitant, fie că vorbim de persoană cu handicap, reprezentant legal sau asistent personal, să conțină o copie de pe certificatul de încadrare în grad de handicap pe lângă acte documente.

De exemplu, în cazul autoturismului aflat în proprietatea persoanei cu handicap actele necesare sunt: cerere pentru rovinietă, cartea de identitate a persoanei cu handicap, certificatul de înmatriculare şi cartea de identitate a autoturismului.

Pot primi și carduri electronice pentru carburant

Persoanelor cu dizabilități li se pot deconta și transportul interurban. Conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 43/2024, beneficiază de transport interurban gratuit persoanele cu dizabilități cu gradul grav sau accentuat, reprezentanții legali ai acestora, părintele, tutorele sau persoana care se ocupă de creșterea și îngrijirea copilului cu handicap grav sau accentuat în baza unei măsuri de protecție specială, stabilită în condițiile legii.

În Argeș erau, la sfârșitul lunii martie 2024, aproximativ 30.000 de beneficiari care aveau dreptul la transport interurban gratuit.

Beneficiarii au posibilitatea să opteze pentru: acordarea gratuității la transportul interurban (bilete de transport) sau pentru decontarea carburantului necesar deplasării cu autoturismul (în baza bonurilor fiscal, acordarea bonurilor de carburant pe suport de hârtie, acordarea de bonuri valorice pe suport electronic - card carburant)”, informează DGASPC Argeș.

Dacă se optează pentru acordarea gratuității la transportul interurban în baza biletelor de transport interurban, persoana nu mai poate solicita decontarea carburantului necesar deplasării cu autoturismul.

În cazul certificatelor cu valabilitate permanentă, decontarea carburantului/acordarea bonurilor de carburant pe suport de hârtie sau pe suport electronic se face semestrial, iar în cazul certificatelor revizuibile, decontarea carburantului se face trimestrial.

Persoanele cu dizabilităţi pot primi carduri electronice de carburant pentru transport, cheltuielile asigurate anual pentru alimentarea cu carburant fiind în valoare de 1.500 lei pentru persoanele cu handicap grav, respectiv 750 lei pentru cele cu handicap accentuat.

Cardurile de carburant acordate pot fi utilizate în toate unitățile de distribuție a produselor petroliere, precum și la toate stațiile de alimentare a mijloacelor de transport electrice aflate pe teritoriul României.

Acte necesare pentru eliberarea biletelor de transport

Cererea pentru eliberarea biletelor este însoțită obligatoriu de următoarele documente: cartea de identitate a persoanei titulare a facilităților (persoana cu handicap, asistentul personal) sau a reprezentanților legali (tutore, curator), împuternicitului notarial – în original; contractul de muncă al asistentului personal, acolo unde este cazul; sentința civilă/hotărârea judecătorească de numire a tutorelui/curatorului, unde este cazul; procură notarială, în cazul în care titularul de drept desemnează o altă persoană să-i ridice biletele pentru transport interurban.

Acte necesare pentru decontarea caburantului

Pentru cei care solicit decontarea carburantului sau acordarea bonurilor de carburant pe suport de hârtie sau pe suport electronic, cererea de decontare este însoțită obligatoriu de următoarele documente: copie act de identitate beneficiar; bonurile fiscale (original și copie), lizibile și obligatoriu ștampilate cu ștampila stației de alimentare; document bancar cu indicarea contului IBAN unde se va vira contravaloarea decontului de carburant.

Cererea de decontare se depune prin poștă pe adresa DGASPC-ului de pe raza de domiciliu a solicitantului sau la registratura instituției, în termen de 60 de zile de la data alimentării - data bonului fiscal.

În cazul în care depunerea actelor pentru decontarea carburantului se face prin poștă, bonurile fiscale trebuie să fie de maxim 55 de zile de la data alimentării astfel încât la data intrării în instituție să nu depășească termenul legal de 60 de zile.

Plata se va face doar în contul persoanei cu dizabilități sau a reprezentantului legal.

Nu în ultimul rând, conform legii, persoanele încadrate într-un grad de handicap pot obține și carduri-legitimații de parcare gratuită a autoturismelor, eliberate de Serviciul Public de Asistență Socială din cadrul primăriei de pe raza cărora domiciliază.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite